Är du hantverkare? Registrera dig!
Privat

|

Företag

Köpvillkor

Allmänna Villkor för Tjänsteabonnemang avseende hantverkstjänster (Privatpersoner)
tillhörande Huvudavtal om Tjänsteabonnemang mellan Vi Spikar Det Nordic AB och Kunden

1. Parter och Avtalets Bindande Karaktär

Detta dokument (”Bilagan”) utgör en integrerad del av det huvudköpeavtal (”Huvudavtalet”) som har ingåtts mellan följande parter:

Leverantören:
Vi Spikar Det Nordic AB
Organisationsnummer: 559387-7011
Säte: Gårdsvägen 8, 169 70 Solna
E-post: [info@vispikardet.se]
(härefter benämnd ”Leverantören”)

Kunden:
[För- och efternamn]
[Personnummer]
[Folkbokföringsadress]
[Lägenhetsnummer eller fastighetsbeteckning]
(härefter benämnd ”Kunden”)

Leverantören och Kunden benämns gemensamt ”Parterna” och var för sig som ”Part”.

Denna bilaga reglerar de särskilda villkoren för ett tjänsteabonnemang mellan Parterna och gäller i tillämpliga delar parallellt med det separat upprättade Huvudavtalet.

2. Syfte och Avtalets Tillämpningsområde

2.1
Denna bilaga syftar till att fastställa de rättigheter och skyldigheter som gäller mellan Parterna i samband med Leverantörens tillhandahållande av hantverkstjänster enligt ett förskottsbaserat abonnemangsavtal.

2.2
Tjänster som omfattas av abonnemanget innefattar men är inte begränsade till följande yrkeskategorier: elektriker, VVS-installatör, målare, snickare, takläggare, montör samt stenläggare.

2.3
Avtalet är endast tillämpligt för fysiska personer som handlar för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Juridiska personer, såsom bolag, föreningar eller stiftelser, omfattas ej.

2.4
Eventuella avvikelser från dessa allmänna villkor måste skriftligen godkännas av båda Parter för att vara giltiga.

3. Definitioner

I denna bilaga ska nedanstående begrepp ha följande betydelse:

  • Tjänst: Arbetsmoment som Leverantören åtar sig att utföra inom ramen för abonnemangsavtalet.
  • Arbetad timme: En faktisk timme av utfört arbete av Leverantören, mätt från arbetsstart till arbetsavslut.
  • Köpt timme: En i förväg förbetald timme av arbete enligt abonnemangsavtalet.
  • Framkörningsavgift: Debitering för transport till och från Kundens angivna adress, uttryckt i köpta timmar.
  • Innerstaden: Geografiskt område avgränsat av tullarna inom Stockholms stad.
  • Materialkostnad: Kostnader för material inköpt av Leverantören för utförande av Tjänsten, inklusive påslag.
  1. Tjänsteabonnemangets Karaktär

4.1 Abonnemangsperiod och Förlängning

Abonnemanget gäller för en fast avtalsperiod om tolv (12) kalendermånader från dagen för ikraftträdande. Om uppsägning inte sker senast tre (3) månader före avtalsperiodens utgång, förlängs abonnemanget automatiskt med ytterligare tolv (12) månader med oförändrade villkor, om inte annat avtalas skriftligen mellan Parterna.

4.2 Tjänstetider och Debiteringsnormer

Tjänstens debitering sker enligt följande differentierade schema:

4.2.1 Ordinarie arbetstid (Måndag–Fredag kl. 08:00–17:00)

  • En (1) köpt timme motsvarar en (1) arbetad timme.
  • Framkörningsavgift: 0,25 köpta timmar (vid uppdrag inom innerstaden).

4.2.2 Förhöjd arbetstid (Måndag–Fredag kl. 17:01–22:59)

  • En (1) arbetad timme motsvarar två (2) köpta timmar.
  • Framkörningsavgift: 0,5 köpta timmar.

4.2.3 Jourtid (Alla dagar kl. 23:00–07:59)

  • En (1) arbetad timme motsvarar fyra (4) köpta timmar.
  • Framkörningsavgift: en (1) köpt timme.

4.3 Geografisk Tilläggsdebitering

För uppdrag som utförs utanför innerstaden tillkommer följande tilläggsdebitering, baserat på avstånd från tullgränsen:

  • 0–10 km: 1 köpt timme
  • 10–20 km: 1,5 köpta timmar
  • 20–35 km: 1,75 köpta timmar

Tilläggsdebitering för längre avstånd sker enligt särskild offert.

5. Materialinköp och Påslag

Material som anskaffas av Leverantören för att fullgöra Tjänsten debiteras med ett prisinkluderande påslag om tolv procent (12 %) på inköpskostnaden. Kunden medger härigenom att sådan kostnad antingen:

  1. a) avräknas mot Kundens tillgodohavande köpta timmar i abonnemanget, eller
    b) faktureras separat i efterhand, enligt överenskommelse.
  2. Avbokning och Ombokning

6.1 Avbokning

Avbokning av inbokad Tjänst ska ske skriftligen senast tjugofyra (24) timmar före avtalad arbetstid. Om sådan avbokning inte sker i tid, äger Leverantören rätt att debitera Kunden för det antal arbetade timmar som den aktuella bokningen avsåg, enligt vad som framgår av tidigare överenskommelse eller offert.

6.2 Ombokning

Vid ombokning av Tjänst gäller samma frist som vid avbokning. Ombokning senare än 24 timmar före avtalad tid medför rätt för Leverantören att debitera en avgift motsvarande det bokade uppdragets omfattning.

  1. Ångerrätt

Kunden har, i enlighet med lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, rätt att frånträda avtalet utan angivande av skäl inom fjorton (14) dagar från dagen för avtalets ingående, under förutsättning att Tjänsten inte påbörjats.

För att utöva ångerrätten ska Kunden lämna ett skriftligt och otvetydigt meddelande om detta till Leverantören. Om Kunden begärt att Tjänsten ska påbörjas under ångerfristen, förloras ångerrätten i den omfattning som arbetet redan har utförts.

  1. Reklamation

Fel eller brist i utförd Tjänst ska reklameras skriftligen inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts, dock senast inom en (1) vecka från slutfört arbete.

Reklamationen ska innehålla en tydlig och specifik beskrivning av den påstådda bristen samt dokumentation i förekommande fall. Leverantören ska inom rimlig tid från mottagen reklamation vidta rättelse om felet kan styrkas.

_____________________________________________

  1. Ansvarsbegränsning

Leverantören ansvarar endast för direkta skador som uppstår till följd av vårdslöshet eller avtalsbrott. Ansvar för indirekta skador, följdskador, förlorad vinst eller uteblivna besparingar utesluts härmed, såvida inte skadan orsakats av grov vårdslöshet eller uppsåt.

Skadeståndsansvaret är under alla omständigheter begränsat till det belopp som motsvarar det sammanlagda värdet av Kundens kvarvarande abonnemangsvärde vid tiden för skadan.

_____________________________________________

  1. Tvistlösning

Vid tvist mellan Parterna som inte kan lösas i godo, kan Kunden – i egenskap av konsument – vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning. Parterna är införstådda med att ARN:s beslut är en rekommendation, ej bindande.

Vidare har vardera Part rätt att väcka talan vid allmän svensk domstol med tillämpning av svensk materiell rätt.

_____________________________________________

  1. Abonnemang per Hushåll

Varje hushåll får inneha ett (1) aktivt abonnemang per löpande tolvmånadersperiod. Det är inte tillåtet att kringgå denna begränsning genom att upprätta flera avtal i olika namn inom samma hushåll eller fastighetsadress.

När de köpta timmarna har förbrukats i sin helhet, kan ytterligare arbeten endast beställas mot särskild offert och fakturering enligt då gällande prislista.

  1. Avtalsgiltighet och Tillämplighet

Denna bilaga är endast giltig om och i den utsträckning ett giltigt Huvudavtal föreligger mellan Parterna. Uppsägning eller ogiltigförklaring av Huvudavtalet medför automatiskt att denna bilaga upphör att gälla, såvida inte annat särskilt föreskrivs.

  1. Sekretess

Parterna förbinder sig att under avtalets löptid och därefter inte utan skriftligt samtycke från motparten röja information av konfidentiell natur som erhållits inom ramen för detta avtalsförhållande. Denna sekretesskyldighet gäller även efter det att avtalet upphört att gälla.

  1. Force Majeure

Leverantören befrias från ansvar för bristande fullgörelse av sina förpliktelser enligt detta avtal om sådan brist beror på omständigheter utanför Leverantörens kontroll, såsom – men inte begränsat till – naturkatastrofer, myndighetsåtgärder, strejk, pandemi, krig, sabotage, elavbrott eller andra force majeure-liknande händelser.